Alustasin
oma kooliteed eelmise sajandi lõpus. Võrreldes tolle ajaga on tänane kool ja
kogu haridussüsteem läbi teinud suure muutuse. Kuna olen ise neid muutuseid
kogenud, on hea anda ülevaade, missugused uued võimalused ja ka oskused on
minul kui 21. sajandi õppijal.
Kool
iseenesest on jäänud läbi aegade muutumatuks, see on siiani asutus, kus inimesi
haritakse ja neile uusi teadmisi õpetatakse. Lapsed lähevad siiani 7-aastasena
kooli ning on seal vähemalt 17-aastaseks saamiseni. Enamus inimesi aga käib
seal tunduvalt kauem kui 10 aastat. Nende aastate jooksul, mis mina olen koolis
käinud on muutused vahendite ja võimaluste vallas olnud märgatavad.
Alustades
kasvõi klassiruumi, koolimaja või loengusaali sisustusest. Möödas on aeg, kus
õpetaja seisab tahvli ees ja loeb loengut või annab tundi peast. Enamus õpetajaid
kasutavad infotehnoloogilisi lahendusi. Tavaliseks on saanud suurele ekraanile
projekteeritav powerpoint-esitlus ning õpetaja häält ja tudengite kõrvu säästev
nutikas mikrofonisüsteem. Ka on kasutusel nutitahvlid ja nii mõneski koolis on
õpikuid asendama hakanud tahvelarvutid. Klassiruumi nurgas seisev kobakas
projektor, mille abil kiledele trükitud tekste ja skeeme seinale projekteeriti
ning ka rohelise tahvli kohal rippuv suur maakaart on vajunud unustusehõlma.
Õpilase
enda jaoks on suurim muudatus kodutööde tegemine. Kui eelmise sajandi lõpus ja
ka selle sajandi alguses tuli kodutöid teha veel käsitsi, kasutades materjali,
mis pärines raamatukogus olevatest füüsilistest raamatutest, siis nüüdseks on
olukord muutunud. Kõik tööd esitatakse trükitud kujul ning möödas on aeg, mil
õpetaja küsis, kas õpilasel on ligipääs arvutile. Nüüd seda eeldatakse. Info
otsimiseks pole enam parim lahendus raamatukogutöötaja või kartoteegikapis
seisvad väikesed lipikud märksõnadega, vaid internet.
Veebi
vahendusel on võimalik ligi pääseda erinevate raamatukogude kataloogidele ja
reaalajas jälgida raamatute kohalolekut ning laenutustähtaegu. Muidugi ei
kasutata veebi võimalusi vaid raamatukogudes pakutavaga tutvumiseks. Kogu
infootsing saabki enamasti alguse veebist. Kui infot on vaja, siis aitab ikka
„Kõikvõimas Google!“. Nii on võimalik leida üpris lihtsasti taustainfot,
vajalikke allikaid, pääseda ligi erinevatele teadusartiklitele, suhelda
kaasõpilaste ja õppejõududega ning lõpuks ka töö esitada. Muidugi tuleb
arvestada, et infot otsides tuleb olla kriitiline. Mõistlik on arvestada, et
kuigi Wikipedia pakub nii kenasti pea iga teema kohta mingisugust infot, pole
see akadeemilises mõistes adekvaatne allikas ja näiteks diplomitöös antud
allika kasutamine ning sellele ka viitamine pole just kõige arukam tegu.
Kõiki
töid ei saa teha aga ainuisikuliselt, on töid, mida tuleb koostada ja ka
esitada grupis. Ka selline töövorm on nüüdseks veidi uuenenud. Grupitöödena
tehtavate tööde puhul on peamiseks probleemiks kõigile osalistele sobiva aja ja
koha leidmine, seda eriti Avatud Ülikooli vormis õppivate tudengite puhul. Nüüd
on võimalus kasutada erinevaid veebiüleseid lahendusi. Nagu näiteks Skype, mis
annab võimaluse omavahel suhelda ilma füüsiliselt lähestikku olemata. Skype
vestlus eeldab aga kõikide inimeste ühekorraga arvuti taga olemist, mis küll
võib aidata, kui inimesed on logistiliselt üksteisest kaugel, kuid ei ole eriti
abiks, kui probleemiks on sobiva aja leidmine. Kuid ka sellisel juhul saab
kasutada erinevaid lahendusi. Kasvõi näiteks Moodle või GoogleDocs, mis annavad
võimaluse koostööd teha ilma füüsiliselt või üheaegselt kohal viibimata.
Ka
kodutööde esitamine on muutunud lihtsamaks. Enamasti saab töö saata õppejõule
e-kirja manusena. Jääb ära igasugune printimise, köitmise ja kohaletoimetamise
probleem. Erandiks on siinkohal muidugi diplomitööd, mis tuleb esitada
füüsiliselt. Loengusaalis esitluse ettekandmiseks pole vaja enam tööd
salvestada CDle, ega ka mälupulka kaasas tassida, hoopis lihtsam ja
operatiivsem on kasutada erinevaid pilvelahendusi. Nii puudub ka oht, et töö
kuskile ununeb või arvuti sinu mälupulka ei toeta. Muidugi on sellisel juhul
vajalik internetiühendus, mis nüüdseks on vähemalt Eestis väga levinud.
Muudatusi
on ka õppetöö administratiivses pooles. Unustusehõlma on jäänud hinnetelehed ja
käsitsi matriklisse hinnete kogumine. Nüüd on selleks vastavad veebilahendused
e-kool ja ÕIS. Nii on palju mugavam oma hinnetel, kodutöödel ja muul õppimisega
seotud infol silma peal hoida. Eriti mugav on ühildada oma nutitelefoni
kalender ÕISi kalendriga, et saada pidev ülevaade toimuvatest loengutest. Kui
loenguplaanis toimub muudatus, jõuab see paari hetkega ka nutitelefoni kaudu
õppijani. Jääb ära igasugune päevikute kaasastassimine ja õppeosakonna vahet
jooksmne kui mõni probleem peaks esile kerkima.
Kokkuvõtvalt võib öelda, et võrreldes paarikümne aasta taguse ajaga on
õppimisvõimalused just tehnoloogilises mõttes oluliselt edasi arenenud.
Õppijate töö on muutunud olulisemalt lihtsamaks: arvuti abil on võimalik palju
kiiremini ja operatiivsemalt töötada. Infotehnoloogilised lahendused
loengusaalis annavad aga õppejõule paremad võimalused info edasiandmiseks. Kõik
need lahendused aga aitavad kokku hoida aega, mis on tänapäeval üha rohkem
tähtsust omandamas. Seega siit ka mõte: selle asemel, et infotehnoloogia abil
võidetud aega niisama raista, tuleks seda kulutada kasulikult. Kasvõi paremate
õppetulemuste saavutamiseks. Meie tänased lahenduse ja põhimõtteliselt
piiramatud võimalused annavad ju meile selle võimaluse.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar